السيد الخميني
426
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
نامه [ به آقاى سيد احمد خمينى ( تأكيد بر توجه بيشتر به آقاى پسنديده ) ] زمان : 3 فروردين 1351 / 7 صفر 1392 مكان : نجف موضوع : تأكيد بر توجه بيشتر به آقاى سيد مرتضى پسنديده مخاطب : خمينى ، سيد احمد بسمه تعالى احمد عزيزم ، ان شاء اللَّه تعالى سلامت باشيد . ماها به حمد اللَّه تعالى سلامت هستيم . از اينكه حضرت آقاى اخوى « 1 » با تنهايى مىگذرانند نگران هستم ؛ نگذاريد به ايشان بد بگذرد . نمىدانم قضيهء منزل « 2 » براى محرّم و صفر است يا امرى حادث شده است . در نوشتههاى خود احتياط كنيد و امضا نكنيد و شما مشغول تحصيل و تهذيب نفْس باشيد و دخالت در امرى نكنيد . « 3 » خدمت حضرت حجت الاسلام و المسلمين آقاى اخوى سلام برسانيد . به دخترها و مخدره اهل بيت سلام برسانيد . و السلام عليكم . خانم مهمان دارند و نمىرسند چيزى بنويسند . به حمد اللَّه تعالى سالم هستند و همين طور سايرين . پاكت جوف « 4 » را به وسيله مطمئنى زود برسانيد . 7 صفر 92 - پدرت
--> ( 1 ) - آقاى سيد مرتضى پسنديده آقاى سيد احمد خمينى دربارهء پاورقيهاى اين نامه چنين مرقوم داشتهاند : ( 2 ) - ساواك بارها منزل حضرت امام را در قم محاصره مىكرد و ماهها و هفتهها از تردد افراد جلوگيرى مىكردند ، ايشان سؤال كردهاند كه آيا بعد از ماه محرّم و صفر تردد آزاد مىشود يا خير ؟ زيرا تنها اين جانب و دو نفر كارگر به نامهاى مشهدى رضا و ميرزا ناد على مىتوانستيم تردد كنيم . ( 3 ) - امام براى اينكه اگر محتواى نامه لو رفت مسألهاى براى من به وجود نيايد ، اين موضوع را براى رد گم كردن مىنوشتند و اين مطلب بين من و ايشان دائماً تكرار مىشد ؛ من هم مرتباً براى ايشان مىنوشتم كه در كارى دخالت ندارم . مثلًا در همين نامه ايشان نوشتهاند : « احتياط كرده و نامه را امضا نكنيد » كه اين با « دخالت نكن » در نامههاى قبل و بعدى به هيچ وجه نمىسازد . ( 4 ) - اكثر قريب به اتفاق اين نامهها مسائل مربوط به مبارزه بوده است . بنده و سايرين اجازهء نسخهبردارى و فتوكپى از اين نامهها را نداشتيم ؛ چون حرام بود كه در پاكتها را باز كنيم ؛ و متأسفانه گيرندههاى اين نامهها اكثراً آنها را محو مىكردند و يكى از با ارزش ترين اسناد مبارزه دربارهء دورهء پانزده سالهء تبعيد حضرت امام و كار مخفى ايشان بر روى علماى مبارز و مردم انقلابى ضد رژيم شاه از بين رفته است .